به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت ریلی برای اتصال بین کشورهای منطقه هستیم
به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت ریلی برای اتصال بین کشورهای منطقه هستیم
پیام کاسپین | معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن کشور با بیان اینکه مسیرهای ترانزیتی کالای کشور مکمل یکدیگر بوده و بار موجود برای جذب بیش از ظرفیت‌های داخلی است، گفت: با تکیه بر ظرفیت‌های دیپلماسی ریلی به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت اتصال ریلی مابین کشورهای منطقه هستیم.

پرینت خبر
پیام کاسپین | معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن کشور با بیان اینکه مسیرهای ترانزیتی کالای کشور مکمل یکدیگر بوده و بار موجود برای جذب بیش از ظرفیت‌های داخلی است، گفت: با تکیه بر ظرفیت‌های دیپلماسی ریلی به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت اتصال ریلی مابین کشورهای منطقه هستیم.

جبارعلی ذاکری در جلسه با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در خصوص برنامه شرکت راه آهن برای توسعه مبادلات ایران در حوزه دریای کاسپین با تکیه بر ظرفیت‌های اتصال این منطقه به شبکه ریل سراسری، اظهار داشت: یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در اجلاس اخیر با روسای راه آهن‌های کشورهای منطقه CIS(کشورهای مشترک المنافع)، افزایش ترانزیتی ریلی در بستر دریای کاسپین بوده که این مهم می‌تواند در بندر کاسپین و منطقه آزاد انزلی موثرتر باشد.

وی با بیان اینکه مجتمع بندری کاسپین بعنوان یکی از بنادر مهم دریای خزر قادر به ایفای نقش مهمی در توسعه مناسبات کشورهای منطقه خواهد بود، افزود: با توجه به در حال توسعه بودن این مجتمع بندری و اتصال آن به شبکه ریلی کشور، انتظار می‌رود نقش مهمی در ترانزیت و صادرات کشور برعهده گیرد.

وی هدف از بازدید از منطقه آزاد انزلی را بررسی توانمندی‌ها و زمینه‌های افزایش ظرفیت شبکه ریلی و سهم راه آهن در حمل و نقل بار و کالا در مجتمع بندری کاسپین عنوان کرد و گفت: امیدوارم با همراهی و پیگیری استاندار و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و سایر مسئولان استانی شاهد تحقق سریع برنامه ها در این مجتمع بندری باشیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور تصریح کرد: ارتباطات میان کشورهای منطقه را با استفاده از ظرفیت‌های بندرکاسپین افزایش می‌دهیم.

وی با قدردانی از اقدامات سازمان منطقه آزاد انزلی در تحقق سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل ریلی در بندر کاسپین، گفت: باتوجه به روند رو به توسعه مجتمع بندری کاسپین، ریل پایه بودن طرح‌های توسعه‌ای آن به تقویت جایگاه این بندر در سطح بین المللی کمک خواهد کرد.

ذاکری افزود: منطقه آزاد انزلی می‌تواند به عنوان نقطه اتصال و ورودی خروجی بار و کالا نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال جنوب داشته باشد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن کشور اضافه کرد: با برنامه‌ریزی درست و دقیق می‌توان به اهداف تعیین شده دست یافت؛ رفع نواقص طرح اتصال بندر کاسپین به شبکه ریلی، با همکاری این مجموعه و سازمان منطقه آزاد انزلی در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد شد.

راهبرد مجتمع بندری کاسپین بر ریل پایه شدن برنامه‌های حمل و نقلی است

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان نیز در این جلسه گفت: راهبرد مجتمع بندری کاسپین بر ریل پایه شدن برنامه‌های حمل و نقلی است؛ طبق آمار گمرک این مجتمع بندری با اتصال به شبکه ریلی، تنها بندری بود که ظرفیت تخلیه و بارگیری آن در چهار ماهه نخست سال‌جاری بیش از ۲۶ درصد افزایش یافت.

مصطفی طاعتی مقدم تحلیلی از جریان‌های حمل و نقلی و ترانزیتی کشورهای حاشیه دریای کاسپین ارائه کرد و افزود: این موفقیت به رغم کاهش جابه‌جایی بار از دریای کاسپین به دست آمده است درحالی‌که طی این مدت شاهد رشد ۲۵۰ درصدی صادرات در این بندر هستیم؛ بخش عمده این موفقیت حاصل اتصال به شبکه ریلی و تلاش شبانه‌روزی همکاران این سازمان، راه آهن و گمرک استان بوده است.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل بارهای ترانزیتی کشورهای منطقه و داخلی در کریدورهای شرق به غرب و شمال جنوب از طریق این منطقه در دستور کار سازمان منطقه آزاد انزلی قرار دارد، افزود: در پنج ماه نخست سال جاری ۱۰۲ هزار تن از حجم بارهای تخلیه و بارگیری شده توسط شبکه ریلی حمل شده و امیدواریم با تکمیل زیرساخت‌های مورد نظر در سال آینده شاهد رشد چشمگیری در حوزه ترانزیت ریلی باشیم.

وی گفت: راهبرد سازمان منطقه آزاد انزلی تبدیل این منطقه انزلی به هاب ریلی در سطح کشور است؛ همچنین تکمیل و توسعه خطوط ریلی در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین و احداث ایستگاه راه آهن نیز در مرحله نهایی‌شدن قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به ورود ۱۳ میلیون گردشگر به این منطقه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: خواستار بهره‌گیری از ظرفیت ریل در بخش مسافری هستیم؛ مردم شهرستان بندرانزلی و این منطقه درخواست احداث ایستگاه مسافری را دارند این امر با حمایت‌های راه‌آهن کشور و پیگیری‌های راه‌آهن شمال ۲ میسر خواهد بود.

طاعتی مقدم با اشاره به ظرفیت‌های شهرک صنعتی سفید رود که به محدوده این منطقه ملحق شده، پیشنهاد ایجاد مجموعه لجستیکی در جوار این شهرک همجوار با ایستگاه راه آهن را مطرح کرد.

مجتمع بندری کاسپین بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر است که با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.

این مجتمع بندری، مشخصات بنادر نسل سوم را دارد که با پنج پست اسکله مشتمل بر پایانه‌های تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکله‌ رو _ رو، پایانه غلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری در فاز نهایی به ۱۵ میلیون تن کالا را در سه نوبت کاری دارد.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع با ۲۲ پست اسکله فعال هستند.