حمیدرضا اردلان درباره جایگاه مرحوم سیدعلاءالدین یاسینی اظهار داشت: ماموستا سیدعلاءالدین یاسینی استاد بیبدیل الحان خانقاهی و مقامهای دف بود. کسانی که به این درجه از تسلط، دانایی و معرفت در حوزه آئینهای خانقاهی میرسند تعدادشان در استان کردستان و شهرهای وابسته به دیگر استانهایی که شهرهای کرُدنشین دارد، بسیار محدود است و استاد یاسینی یکی از معدود افراد شاخص این عرصه بود.
وی افزود: ماموستا یاسینی استادی بیبدیلی بود که این هنر و آئین را متعلق به مردم میدانست و هرگز سعی نکرد از این هنری که سینه به سینه از طریق خلیفهها و مشایخ کُرد به او رسیده بود به عنوان یک دارایی شخصی استفاده کند.
اردلان بیان کرد: بنابراین ماموستا یاسینی علاقهمند به کسب موقعیتهای این جهانی از طریق ودایع آئینی نبود؛ او علاقه به نمایش در مکانها و زمانهای غیراصولی و تعریف نشده در نسبت با حقیقت دف و الحان قدسی نداشت. به همین دلیل او شغلی داشت و از طریق کار یدی امرار معاش میکرد؛ او یک مکانیک بود. این در حالی است که سیدعلاءالدین از محبوبیت فراوانی برخوردار است.
دبیر هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: به لحاظ ویژگی الحان خانقاهی، سیدعلاءالدین یاسینی، لحن و آواز بیرونگرا داشت. تمام آن چیزی که در درونش بود را میتوانستیم در لحظه اجرا درک کنیم و بشناسیم و با آن حیات معنوی پیدا کنیم. در دفنوازی هم افراط و تفریط نداشت. مقامها را بسیار با قدرت اجرا میکرد و دچار راههایی در اجرا که حالتهای نمایشی را بر تداعی معنا ترجیح میدهد، نبود. در واقع خلاف اصول دفنوازی که بنیانهای نهاده شده دارد، حرکت نمیکرد.
وی درباره برخی ویژگیهای اجرای مرحوم یاسینی افزود: ترکیب آواز و دف و تسلط بیکران ماموستا یاسینی به تمام الحانی که در سبکهای مختلف خانقاهی اجرا میشود و همچنین دفنوازیش، او را به شخصیتی صاحب لحن، دوست داشتنی، مردمی و قابل قبول در کل استان کردستان و مناطق کُردنشین تبدیل کرده بود. من از صمیم قلب درگذشت این هنرمند را تسلیت میگویم.
اردلان بیان کرد: دف و آواز خانقاهی یک پدیده جامع و فراگیر است. هر کسی در میان جوانهای کردستان که به درجهای در عرصه آواز و دف رسیده حتما تحت تاثیر سیدعلاءالدین یاسینی و دیگر خلیفههای این حوزه آیینی بوده است. این هنرمندان دارایی و معرفت شنیداری خود را میان یکدیگر تقسیم میکنند.
این پژوهشگر موسیقی اظهارداشت: طبیعتا فرزندان و نوادگان این افراد تحت تاثیر لحن آنان قرار میگیرند، منتهی در مکتب دف خانقاهی و آواز کردستان ما چند چهره شاخص داریم؛ یکی خلیفه کریم صفوتی و دیگری خلیفه غوثی است. مرحوم ماموستا صدیق یاسینی پدربزرگوار سیدعلاءالدین، سیدمتین و سیدماهان از دفنوازان برجسته و مبرز هستند.
اردلان گفت: سیدعلاءالدین یاسینی سالها در جشنواره ملی موسیقی جوان سمت داوری داشت؛ در داوری این دوره از جشنواره که چند روز قبل حضور داشت نیز به این دلیل که بسیاری از نوازندگان از شهرهای دیگر میآیند و خانقاه را ندیدهاند ما تقاضا کردیم یک آئین خانقاهی بر روی صحنه اجرا شود؛ که در آنجا سیدعلاءالدین یاسینی به عنوان میدان دار در کنار خلیفه سلامیه و آقایان مرادی و علیرضا غوثی آخرین آئین خانقاهی خود را بر صحنه این جشنواره ملی موسیقی جوان برپا و متجلی کردند.
سیدعلاءالدین یاسینی استاد پیشکسوت و برجسته دفنوازی کردستان و داور هجدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان شامگاه پنجشنبه (۲۰ شهریورماه) در ۵۸ سالگی به علت حمله قلبی در بیمارستان بیجار درگذشت.
یاسینی متولد ۱۳۴۶ و از شاگردان برجسته استاد خلیفه کریم صفوتی و فرزند استاد صدیق یاسینی از دفنوازان مطرح کردستانی بود.
تسلط کامل به مقامهای خانقاهی و مولودیخوانی در کنار آموزش افتخاری هنر دفنوازی به علاقهمندان تا امروز زمینه حضور صدها نفر نوازنده دف را به عرصه موسیقی فراهم آورده است.
برگزاری دهها برنامه دفنوازی در داخل و خارج از کشور بخشی از فعالیتهای این هنرمند و استاد توانمند کردستانی بوده است.
داوری در دو دوره جشنواره دف نوای رحمت، جشنواره ملی موسیقی جوان از دیگر فعالیتهای هنری زندهیاد یاسینی بود.