مجید پارسا روز دوشنبه در جشنواره ملی « تحول در روش های آموزش و محیط یادگیری » که با حضور فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت و وزیر آموزش و پرورش در برج میلاد آغاز شد، با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش رئیس جمهوری دارد که اولویتش آموزش و پرورش است اظهار کرد: آموزش و پرورش وزیری کار آشنا دارد و حتی با موضوعات ریز منطقه و مدرسه آشناست و اگر در این دوره تحول یادگیری و یاددهی در آموزش اتفاق نیفتد در هیچ دوره ای اتفاق نمی افتد.
وی خاطر نشان کرد: تهران مسئول دبیرخانه تحول در فرایند یاددهی و یادگیری است در قرن بیست و یکم تغییراتی بوجود آمده که سرعت یادگیری افزایش یافته است و آموزش هم به عنوان رکن توسعه از آن بی بهره نیست، تحول در آموزش همراه با تغییرات همراه است لذا تحول در آموزش یک نیاز است و در فرآیند یاددهی و یادگیری یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت و ماموریتی است که باید آن را ایجاد کنیم تا دانش آموزان مهیای زندگی در دنیای در حال تغییر شوند.
پارسا با اشاره به اینکه تحولات در بخش های مختلف دنبال می شود گفت: روش های نوین یعنی معلم نقش راهنما و تسهیل کننده دارد و انتقال دهنده نیست، در واقع حوزه سنجش و ارزیابی به دنبال سنجش مهارت های تحلیل در زندگی است چون استفاده از فناوری های نوین آموزشی امروزه یک نیاز است و اقدامات ویژه ای در این زمینه انجام شده است.
وی افزود: این موضوع سال گذشته ابلاغ شد و تاکنون ۶۱۰ سناریو و ۱۱۰ فیلم برای دانش آموزان سراسر کشور تهیه شده است، آموزش و پرورش شهر تهران در این زمینه پیشران بود ، ۲۴ فروردین امسال به طور ویژه فعالیت های خود را گسترش داد و جشنواره اصلاح روش های آموزش و تحول در محیط های یادگیری را برگزار کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد: ۹۶ هزار و ۳۲۸ نفر در این جشنواره شرکت کردند که ۵۳ هزار و ۸۳۳ نفر به مرحله ارزیابی رسیدند، ۳ هزار و ۳۰۰ نفر برتر منطقه و ۳۱۴ نفر برتر استانی شدند امروز ۹۹ نفر برگزیده کشوری هستند، در اجتماعات یادگیری نیز ۳۳۰ هزار نفر شرکت کردند که در مقطع ابتدایی بودند.
پارسا خاطر نشان کرد: سیزده گفتمان بر اساس ۲۲ سرفصل توسط شهر تهران بارگذاری شد، توانمندسازی همکاران و جهادی علمی پیش از امتحانات در مقطع متوسطه نیز انجام شد در شهر تهران پای تحول فرایند یاددهی و یادگیری معلمان ایستاده اند تا همپای شرایط کارها را دنبال کنند و سیاست های دولت چهاردهم و ریل گذاری های حوزه آموزش و پرورش انجام شود.
اجرای زنجیره تامین آموزش به طور یکپارچه
همچنین رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جمعی هستیم که حاصل حرکت به سمت تحول اصلاح نظام یادگیری است اظهار کرد: در مجلس شورای اسلامی در حال اجرای این برنامه هستیم که زنجیره تامین آموزش به طور یکپارچه انجام شود که در این راستا کارها در چند بخش انجام می شود، در این روند کودکان صفر تا ۶ سال که بیش از هفت هزار کودک را شامل می شود در قالب سازمان تعلیم و تربیت قرار دارند.
علیرضا منادی تاکید کرد: اگر توانستیم در جنگ توفیقاتی به دست آوریم دسترنج تمام معلمانی است که توانستند نخبگانی را تربیت کنند.
وی خاطر نشان کرد: قصد داریم دانشگاه ها را تقویت کنیم اکنون کیفیت در دانشگاه ها خوب نیست، وقتی معلمان گامی برداشتند تا آموزش و پرورش قوی شود قطعا در پی آن دانشگاه ها و ایده ها نیز قوی تر می شوند ، در این راستا ایران بین ۲۰۰ کشور دنیا جایگاه ۱۷ را دارد که تلاش می کنیم این جایگاه تقویت شود.
به دنبال شورایی کردن امور مدارس در کشور هستیم
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: نقش معلمان، دانش آموزان و خانواده ها برای ما مد نظر است چراکه بنا داریم با شورایی کردن در مدارس تصمیم گیری ها را به صورت مشارکتی در مدرسه انجام دهیم.
سید مصطفی آذرکیش اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در دولت چهاردهم رخ داد مربوط به عدالت آموزشی است، بنا داریم در این جشنواره انطباق با نیازهای جدید و استفاده از روش ها، ابزارها و محتوای نوین را برای بهبود تجربه یادگیری، تعامل در فرد و محیط مد نظر داشته باشیم.
وی بیان کرد: براساس تاکید رئیس جمهور سند تحول در آموزش و پرورش را از ۲ مسیر در معاونت متوسطه پیگیری می کنیم؛ نخست آنکه مسیر تحول در کانون و کلاس های درس را با توانمندی معلمان و نیز با بهره بردن طرح های آموزشی از جمله شمیم و همچنین تحول در مدیریت دانشگاهی مورد توجه قرار دهیم.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مهر امسال برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه نقش معلمان، دانش آموزان و خانواده ها برای ما مد نظر است چراکه بنا داریم با شورایی کردن در مدارس تصمیم گیری ها را به صورت مشارکتی در مدرسه انجام دهیم.
وی در خصوص طرح تراز نیز گفت: ۱۰ درصد از اجرای طرح الگوی تراز تا اردیبهشت امسال نهایی شد اما در مرحله دوم ۵۰ درصد از مدارس دولتی هم اینک این طرح را انجام دادند.
وی تصریح کرد: با اجرای کامل طرح تراز تا مهر ماه استقرار الگوی مدارس تراز را در تمامی مدارس دولتی خواهیم داشت و قرار است این طرح برای معلمان مقطع متوسطه اجرایی شود.
مسیر توسعه پایدار از دل مدرسه و با محوریت معلم و مدیر عبور میکند
در ادامه رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آرزوی من این است که خیر و برکت این ایام عزیز، نه تنها برای ملت ایران، بلکه برای همه بشریت جاری باشد.
وی با قدردانی از حمایتهای رئیسجمهور، بیان کرد: برگزاری چنین اجتماع باشکوهی، نتیجه اهتمام ویژه و اندیشه بلند رئیسجمهور نسبت به جایگاه مدرسه، معلم و کلاس درس است، رئیسجمهوری که مسیر توسعه همهجانبه و پایدار کشور را از مدرسه آغاز کرده و بیتردید گستره این راه، تمام سرزمین ما را در بر خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه باید از وزیر آموزش و پرورش، بهدلیل حمایتهای بیدریغ در شرایط سخت و دشوار قدردانی ویژه کرد افزود: اگر حمایتهای دلسوزانه و همراهیهای صادقانه شما نبود، امکان برگزاری این نشست و دهها برنامه دیگر فراهم نمیشد.
معاون آموزش ابتدایی، از علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس قدردانی کرد و گفت: شما نشان دادید که در کمیسیون آموزش نهتنها نماینده مردم، بلکه معلمی دلسوز و دغدغهمند هستید که همواره مصلحت آموزش و پرورش را بر هر امر دیگری مقدم دانستهاید، اگر کوششهای شبانهروزی ایشان نبود، این اجتماع کمنظیر شکل نمیگرفت.
وی به معلمان و مدیران مدارس گفت: شما هستید که هدایت، راهبری و نظارت را در مدرسه بر عهده دارید، این جمع ساده نیست؛ این نقطه آغاز یک تحول بزرگ است.
حکیمزاده با اشاره به جلسهای با معلمان برگزیده کشور که شب گذشته برگزار شده بود، گفت: پیش از اجرای طرح توانمندسازی، ما به خلاقیت معلمان باور داشتیم، امروز یقین داریم که اگر به آنان میدان داده شود و انحصار شکسته شود، بسیار فراتر از انتظارات عمل خواهند کرد.
وی از معلمان برگزیده از سراسر کشور، از جمله معلمی که ۳۱ سال سابقه تدریس در کلاس اول دارد، معلمی از سیستان و بلوچستان و دیگری از گیلان غرب، اشاره کرد و توضیح داد: اینها نشاندهنده آن است که داوریها دقیق بوده و استعدادهای ارزشمند در سراسر کشور وجود دارند که فقط نیاز به فرصت و اعتماد دارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: تحول اساسی که رئیسجمهور کلید زدهاند، تنها با همت والای مدیران و معلمان مدارس به ثمر خواهد نشست، مسیر توسعه پایدار کشور از دل مدرسه و با محوریت معلم و مدیر مدرسه عبور میکند.