به گزارش ایرنا، حسین یونسی روز پنجشنبه در آیین افتتاح پروژههای بندری این اداره کل که با حضور معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، استاندار گیلان و جمعی از مسئولان استانی برگزارشد، بیان کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان در حوزه اقتصاد دریا محور تلاش میکند زیرساختهای توسعهای در این بخش را ایجاد کند تا به اهداف تعیین شده دست یابد.
وی گفت : نخستین پروژه محوطه سازی، احداث کانالهای تاسیساتی و ایجاد مسیرهای تردد در داخل مجتمع بندری انزلی -با بیش از ۳۰۰ سال قدمت است – که با چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهرهبرداری رسید.
وی با اشاره بر لزوم بهسازی و نوسازی زیرساختهای بندری در اینمجتمع گفت: طی سه سال اخیر زیرساختهای بندری انزلی نوسازی شد و این بندر آماده ارائه خدمات تا ۵۰ سال آینده است.
وی تصریح کرد: پروژه دیگر ایجاد زیرساخت اصولی خیابان بندر(اطباء قدیم) است که با با ۸۱۰ میلیارد ریال اعتبار بهرهبرداری شد. ۴۰ سانتیمتر از این مسیر نخست بتن ریزی و سپس آسفالت شده است تا کامیونهای حامل کالا عبوری امن و سلامت داشتهباشند.
یونسی تاکید کرد: پروژه یک کیلومتری تعریض خیابان بایندر نیز پس از ۱۶ سال امروز با صرف هزینه سه هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال افتتاح شد، این پروژه به منظور تسهیل امور لجستیکی و حمل و نقل برای تردد از دربهای شماره چهار و سه بندری اجرا شدهاست.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان از بازگشایی بندر آستارا پس از ۱۸ ماه نیز خبر داد و افزود: این پروژه با هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال اعتبار انجام شدو برای ورود بیشتر کشتی ها به این بندر به اعتبارات بیشنری نیاز است.
وی گفت: با رونق گرفتن بندر آستارا میتوان دست کشورهای واسط را کوتاه کرد و کالا مستقیم از بندرآستارا به کشورهای هدف صادر کرد.
یونسی اضافه کرد بندر انزلی ۱۱ کیلومتر با ریل فاصله دارد اگر در صورت اتصال میتوان از تمام ظرفیت ۱۰ میلیون تنی تخلیه و بارگیری کالا مجتمع بندرانزلی بهره گرفت.
مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.
این مجتمع بندری یکی از پرسابقهترین، مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور است که با قرار گرفتن در گذر تجاری بینالمللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب و تراسیکا (بهعنوان یکی از مسیرهای مهم عبوری برای حمل و نقل انواع محمولههای تجاری و شخصی شناخته میشود) و از دیرباز عهدهدار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.