میثم محمدینژاد اظهار کرد: کاهش تعرفهها در راستای هم افزایی میان دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزههای ترانزیت کشور اجرا شده است؛ این مهم تأثیر بسزایی در افزایش نقش و جایگاه کشورمان در معادلات ترانزیتی، حمل و نقل ریلی، و ترکیبی بینالمللی خواهد داشت.
وی در خصوص جزئیات تعرفههای جدید حمل و نقلی اعمال شده گفت: با همکاری و مساعدت هیأت مدیره شرکت راه آهن به مدت سه ماه تعرفه حمل کانتینر ۲۰ فوت از بندر کاسپین به بندرعباس و برعکس با واگنهای ملکی شرکتهای ایرانی به ۳۰۰ فرانک و برای کانتینرهای ۴۰ و ۴۵ فوت به ۴۲۰ فرانک کاهش یافته است.
محمدی نژاد تصریح کرد: کاهش تعرفه اعمالی در رقابت با دیگر مسیرهای ترانزیتی و ارائه این پیام به شبکه حمل و نقل جهانی انجام شده تا نشان دهد عزم جمهوری اسلامی ایران برای تقویت جایگاه کریدوری خود جدی است؛ هم اینک این مهم از طریق کاهش هزینهها و زمان حمل و نقل از مسیر کشورمان در دستور کار قرار گرفته است.
معاون امور بنادر و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد: اتصال مجتمع بندری کاسپین به ریل سراسری نه تنها دریای کاسپین در شمال ایران را به دریاها و بنادر جنوبی در دریاهای عمان و خلیج فارس متصل کرده بلکه زمینه افزایش ظرفیتهای حمل و نقلی در مسیر کریدور شمال-جنوب و ظرفیتسازی برای انتقال کالا میان کشورهای حوزه اوراسیا، آسیای میانه و قفقاز با کشورهای حوزه خلیج فارس را فراهم کرده است.
به گفته وی زیرساختهای ایجاد شده، کاهش موانع حمل و نقلی، ارائه بستههای تشویقی-تخفیفی سازمان منطقه آزاد انزلی و شرکت راه آهن این راهگذر را به یکی از مسیرهای کلیدی ترانزیتی تبدیل خواهد کرد.
محمدی نژاد اظهار کرد: ترکیب حمل ریلی، دریایی و جادهای در این مسیر علاوه بر افزایش درآمدهای ترانزیتی، کاهش وابستگی به مسیرهای جایگزین و ارتقای جایگاه ایران در زنجیره تامین جهانی را بدنبال خواهد داشت.
مجتمع بندری کاسپین بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر است که با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راهاندازی کریدور شمال – جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.
این مجتمع بندری، مشخصات بنادر نسل سوم را دارد که با پنج پست اسکله مشتمل بر پایانههای تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکلهرو _ رو، پایانه غلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری در فاز نهایی به ۱۵ میلیون تن کالا را در سه نوبت کاری دارد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع با ۲۲ پست اسکله فعال هستند.