پروژه ای که بندر نوشهر را به تعطیلی می کشاند
پروژه ای که بندر نوشهر را به تعطیلی می کشاند
پیام کاسپین | اداره کل بنادر استان مازندران در شهرستان نوشهر در نظر دارد نسبت به احداث دایک جهت لایروبی در بندر نوشهر اقدام که از نظر کارشناسان این حوزه اجرای این پروژه تعطیلی بندر را به همراه دارد و ضروری است دستگاه قضایی به جهت بررسی موضوع ورود کند.

پرینت خبر
پیام کاسپین | اداره کل بنادر استان مازندران در شهرستان نوشهر در نظر دارد نسبت به احداث دایک جهت لایروبی در بندر نوشهر اقدام که از نظر کارشناسان این حوزه اجرای این پروژه تعطیلی بندر را به همراه دارد و ضروری است دستگاه قضایی به جهت بررسی موضوع ورود کند.

در سال ۱۳۶۸ مقامات تصمیم گرفتند به جهت تغییرات مورفولوژی نسبت به ایجاد دستک غربی موج شکن جهت جلوگیری موج و نفوذ موج به داخل حوضچه بندر نوشهر اقدام کنند.

در سال ۱۳۸۶ بندر نوشهر به خاطر مشکلاتی که در بحث تخلیه ، بارگیری و بار انداز داشت استحضال دوم را انجام دادند و سال ۱۳۹۴ به اتمام رسید و استحصال دوم مشکلاتی را در بر داشت که تغییرات موفولوژی را ایجاد کرد.

در قسمت شمالی استحصال دوم رسوب نشست و در آنجا ساحل سازی انجام شد به طوری که رسوب به سمت کانال نوشهر رفت و مشکلاتی را از نظر ناوبری ایجاد کرده است.

در پی اینکه امواج به دیواره استحصال دوم زد باعث شد ماسه نشست کند و ساحل وسیعی ایجاد شود و کانال بندر نوشهر در ضلع شمالی و ضلع جنوبی مورد تهدید قرار گرفت و خشک شد.

متاسفانه اکنون بندر نوشهر به دنبال استحصال سوم در قسمت شرقی موج شکن است تا بتواند دایک احداث کند و مواد لایروبی که انجام می دهد در آن بریز با توجه به اینکه بر اساس نظر کارشناسان دایک ساحل ایجاد می کند در انتیجه انجام این پروژه فاجعه ای بزرگ برای بندر نوشهر دارد.

استحصال سوم تیر خلاصی است به کانال دسترسی و ناوبری بندر نوشهر زیرا رسوب هایی که ایجاد می شود ورودی کانال را مسدود خواهد کرد و بعد از اجرای آن کمتر از ۶ ماه بندر نوشهر هیچگونه فعالیتی نخواهد داشت زیرا بر اساس طوفتان امواج وقتی به دیواره استحصال سوم بخورد رسوب به سمت دهانه ورودی کانال ها می رود و آنجا را مسدود می کند.

استارت استحصال سوم در بندر نوشهر برای احداث دایک از آنجا نشات گرفته که وقتی لایروبی کانال را انجام دادند مکانی برای اینکه رسوب ها را بریزند ندارند و با ایجاد دایک در نظر دارند این مشکل را برطرف کنند در صورتی که ایجاد دایک خودش ضربه سنگین تری به عمر فعالیت بندر خواهد زد.

از طرفی بررسی ها نشان می دهد پیمانکاری که برای لایروبی کانال بندر نوشهر قراردادی منعقد کرده متاسفانه یکی از بند های ان قرارداد که قرار بود در زمینی مشخص رسوب ها را در واقع در خشکی تخلیه کند سرباز زده و انجام نداده است و شاید گران تمام شدن حمل و نقل دلیلی برای آن بوده است.

دایک که ماهیت آن ایجاد ساحل در اطراف آن است که نظر اکثر کارشناسان مربوطه نیز این است در نزدیکی کانال دسترسی به بندر نوشهر قطعا خطرات زیادی برای آن دارد چون شاهد تسریع در رسوب در طوفان و برخورد امواج با موج شکن خواهیم بود.

انتظار است دستگاه قضایی به جهت اهمیت فعالیت بندر نوشهر سابقه طولانی فعالیت نوشهر و تاثیر آن بر اقتصاد منطقه در این موضوع ورود و با بررسی های همه جانبه نسبت به جلوگیری این پروزه اقدام تا مانع تعطیلی بندر نوشهر شود.

چه کسانی از اجرای پروژه های که بندر نوشهر را به تعطیلی می برد سود می کنند معلوم نیست زیرا همه بر این باور هستند اجرای این پروژه آینده امیدوار کننده ای برای فعالیت بندر نوشهر نخواهد داشت.

• مکانی برای تخلیه رسوب لایروبی کاناال نداریم
مدیرکل بنادر استان مازندران نیز در این باره گفت: در حال حاضر مکانی برای تخلیه رسوب های لایروبی کانال ندارم و احداث دایک در این زمینه کمک زیادی می کند.

کیا اظهار داشت: این طرح توسط مشاوران مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده و کاملا کارشناسی شده است و الان نمی تواند درباره آن اظهار نظر کنیم و باید منتظر باشیم بعد از اجرای طرح ببینیم نظر منتقدان درست است یا خیر؟

وی بیان داشت: در این طرح همزمان موج شکن و دایک اجرا می شود پروژه بزرگ و پر هزینه ای است و لذا کارشناسان مختلف قابلیت اجرایی آن را بررسی کرده اند.

یا بیان داشت: چند سال گذشته قرارداد بستیم برای ۵۰۰ هزار متر مکعب لایروبی کانال و ما دایک نداشتیم کمتر از نصف در خشکی ریختیم یعنی فقط ۱۰۰ هزار متر مکعب آن و اکنون پروژه ما متوقف است و با توجه به کاهش تراز آب دریای خزر اصلا ممکن است به دلیل انجام لایروبی بندر نوشهر تعطیل گردد.

مدیرکل بنادر استان مازندران بیان داشت: احداث دایک و استحصال سوم و مشخصات فنی که در طرح فوق پیش بینی شده می تواند مشکل موجود در لایروبی کانال را مرتفع سازد.

گزارش : ساسان شیخی