برنامه و محتوای درسی باید متناسب با نیاز دانش‌آموزان باشد/ ۴۱۰ کلاس درس یک نفره در کشور
برنامه و محتوای درسی باید متناسب با نیاز دانش‌آموزان باشد/ ۴۱۰ کلاس درس یک نفره در کشور
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در خصوص تحول در برنامه و متن کتب درسی، باید متناسب با نیازهای دانش آموزان اقدام شود که نیازمند نگاهی عمیق و علمی است چراکه برنامه درس ملی ۱۰ سال پیش با توجه به رشد فناوری ها و هوش مصنوعی و تغییر ذائقه ها، متناسب با نیاز امروز دانش آموزان نیست.

پرینت خبر
سخنگوی آموزش و پرورش گفت: در خصوص تحول در برنامه و متن کتب درسی، باید متناسب با نیازهای دانش آموزان اقدام شود که نیازمند نگاهی عمیق و علمی است چراکه برنامه درس ملی ۱۰ سال پیش با توجه به رشد فناوری ها و هوش مصنوعی و تغییر ذائقه ها، متناسب با نیاز امروز دانش آموزان نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی فرهادی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: برنامه درس ملی باید از پایه اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه طراحی و اجرا شود.

توزیع شیر در مدارس کشور تا ۱۰ روز آینده

وی در خصوص موضوع توزیع شیر رایگان در مدارس نیز گفت: از هفته گذشته توزیع شیر رایگان در مدارس دولتی گیلان و از روز گذشته در زنجان آغاز شده و امیدواریم توزیع شیر تا ۱۰ روز آینده در مدارس به صورت سراسری انجام شود.

فرهادی افزود: بخشنامه نرخ شیر ۲۶ خرداد ماه در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسید و هر پاکت ۱۳ هزار تومان و برای نقاط خاص این میزان تا ۱۰ درصد برای مناطق محروم تعیین شده است.

بیش از ۲۹ میلیون برگه امتحانی تصحیح الکترونیکی شد

سخنگوی آموزش و پرورش به وضعیت امتحانات نهایی دانش آموزان پایه یازدهم و دوازدهم گفت: در سال ۱۴۰۴ بیش از یک میلیون و ۵۲۱ هزار نفر در آزمون‌های نهایی شرکت کردند، از این تعداد ۵۷۱ هزار نفر در پایه یازدهم و ۵۸۴ هزار و ۸۳۸ نفر در پایه دوازدهم بودند.

وی ادامه داد: ۱۵۴ هزار و ۲۵۳ نفر از این تعداد دانش‌آموزان بزرگسال بودند که برای ادامه تحصیل در آزمون نهایی شرکت کردند و ۲۱۲ هزار و ۴۹۸ نفر نیز برای ترمیم سوابق تحصیلی خود حضور داشتند.

فرهادی با اشاره به اینکه این آزمون نهایی در ۵۳۷۹ مرکز انجام‌ شد، گفت: در مجموع ۵۲۹ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۶۹۴ پاسخ‌برگ به صورت الکترونیکی تصحیح شد که برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش چنین حجم وسیعی از تصحیح الکترونیکی صورت گرفته که این نکته را باید اذعان کنم استان سیستان بلوچستان بیشترین مشارکت در تصحیح برگه ها برعهده را داشت و توانست به کمک معلمان کشور بیایند.

وی در خصوص موضوع سلامت دانش‌آموزان نیز اظهار کرد: سازمان استثنایی امسال سن سنجش سلامت را به چهار سال کاهش داد که ۳ میلیون کودک در این خصوص مورد ارزیابی سلامت قرار گرفتند.

فرهادی تصریح کرد: ۱۰ هزار و ۹۳۱ نفر نیازهای ویژه داشتند که ۸۳۶۷ نفر با کم‌توانی ذهنی، ۱۰۰۵ نفر طیف اوتیسم، ۸۶۴ نفر آسیب جسمی حرکتی، ۴۱۲ نفر آسیب شنوایی و ۲۶۳ نفر آسیب بینایی شناسایی شدند.

لزوم بازنگری برنامه درسی ملی

وی همچنین در خصوص تحول در کتب درسی گفت: باید برنامه درسی ملی را بازبینی کنیم، برنامه‌های ۲۰ سال گذشته با شرایط امروز تفاوت زیادی دارد البته با بروز هوش مصنوعی و تغییر ذائقه دانش‌آموزان، نیاز به اصلاحات در محتوای درسی احساس می‌شود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازنگری کتاب درسی گفت: محتوای کتاب های درسی در شاخه فنی و حرفه ای براساس تحقیقات مورد بازنگری قرار گرفت و ۳۵ کتاب در این شاخه اصلاح شد.

سخنگوی آموزش وپرورش تصریح کرد: همچنین کتاب کار و فناوری پایه ششم از امسال به صورت سراسری در سراسر کشور اجرایی شده و قرار است کتاب مهارت‌های کار و دست ورزی و مهارت‌های شهروندی دانش‌آموزان را افزایش دهد.

وی بیان کرد: کتاب کار و فناوری پایه هفتم و هشتم به صورت آزمایشی در ۱۰ استان اجرا شده و پس از بازخوردها به تصویب سراسری رسید البته در این کتاب‌ها، تمرکز بر تقویت روابط عاطفی و معنوی دانش‌آموزان در دستور کار است.

وی تصریح کرد: درباره کتاب‌های دوره متوسطه اول در پایه‌های هفتم تا نهم، کتاب‌های موازی با پیام‌های آسمانی تحت عنوان «از من تا خدا» به صورت آزمایشی در چند استان اجرا می‌شود، همچنین کتاب آموزش خط با هدف حفظ هویت فرهنگی و تقویت مهارت نوشتاری دانش‌آموزان به صورت آزمایشی در پایه ششم اجرا می‌شود.

۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه در سال جدید به مجموع مدارس کشور اضافه شد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۴۰۰ مدرسه در سال جدید به مجموع مدارس کشور اضافه شد گفت: از این تعداد هزار مدرسه جدید است و مابقی مدارس (تخریب بودند) نوسازی و بازسازی شده هستند.

وی افزود: جمعیت دانش آموزی کشور نسبت به سال گذشته کاهش یافته اما تعداد مدارس را بیشتر کردیم، تعداد هنرستان ها از ۹ هزار و ۶۳۵ واحد به ۱۱ هزار و ۱۷۰ واحد در سال جاری افزایش یافته است.

به گفته وی ، پیش بینی می شود که جمعیت متوسطه تا ۲ میلیون نفر در سالهای آینده افزایش یابد.

تعداد معلمان مدارس در سال تحصیلی جاری ۲۰ هزار نفر افزایش یافته است

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه نیروهای شاغل در مدارس شامل عوامل اجرایی و مدیریتی، عوامل کیفیت بخشی و گروه معلمان هستند، گفت: معلم کسی است که صرفاً تدریس می‌کند و عوامل کیفیت بخشی هم شامل مربی بهداشت، پرورشی و مشاورین هستند.

به گفته وی، گروه اجرایی هم شامل مدیر و معاونین مدرسه هستند.

فرهادی افزود: سال ۱۴۰۳ در گروه معلمان ۶۰۳ هزار و ۷۶۶ نفر نیرو داشتیم که امسال به ۶۲۰ هزار و ۲۵۵ نفر افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: نیروهای کیفیت بخشی هم در سال گذشته ۴۵ هزار و ۷۱۹ نفر بودند که امسال به ۴۷ هزار و ۹۰۷ نفر رسیده است.

۵۳ هزار نیروی سرایدار در مدارس کشور

فرهادی در خصوص آخرین وضعیت نیروهای سرایه‌دار مدارس نیز گفت: سال ۱۳۸۲ بیش از ۸۱ هزار نیروی سرایدار در مدارس فعالیت داشتند که این تعداد در سال جاری به ۵۳ هزار نفر رسیده است.

به گفته وی، به همین منظور و برای تامین و جذب نیروی موردنیاز از طریق سازمان استخدامی پیگیرهای لازم انجام شده است.

وی اظهار کرد: در این خصوص و پس از طی مراحل قانونی، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

برای نخستین بار کتاب خاص در مدارس خارج کشور طراحی و تدوین شد

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: در مدارس خارج کشور گفت: در مدارس خارج از کشور ۲ گروه دانش آموز داریم، دانش آموزانی که دوست دارند در مدرسه ایرانی و با فرهنگ ایرانی ، آموزش ببینند و همچنین دانش آموزانی که ایرانی نیستند و تمایل دارند در مدارس فارسی زبان ایران تحصیل کنند.

به گفته وی، امسال و برای نخستین بار کتاب خاص برای تدریس در مدارس خارج کشور طراحی و تدوین شد که شامل مجموعه‌ای از کتاب‌ها برای دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور و همچنین فارسی زبانان غیرایرانی است.

فرهادی افزود: در مدارس خارج از کشور زبان انگلیسی در ۵ سطح و همچنین سه عنوان هم برای زبان فارسی تدریس می شود.

برگزاری بیش از ۶۴ جلسه آموزش و پرورش با حضور رییس جمهور در سال نخست دولت چهاردهم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین در ادامه به توجه ویژه دولت چهاردهم به تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: جا دارد از دولت محترم به‌ویژه به‌خاطر تخصیص ردیف‌های استخدامی در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ و همچنین نگاه ویژه شخص آقای رئیس‌جمهور به آموزش‌وپرورش تشکر کنم.

وی تصریح کرد: بدون هیچ‌گونه جانب‌داری عرض می‌کنم که تعداد جلساتی که در دولت چهاردهم با حضور رئیس‌جمهور و با محوریت آموزش‌وپرورش برگزار شده، در مقایسه با گذشته بسیار قابل توجه است.

فرهادی تصریح کرد: در سال نخست دولت چهاردهم بیش از ۶۴ جلسه آموزش و پرورش با حضور رییس جمهور برگزار شده که این نشان می دهد آموزش‌ و پرورش اولویت نخست دولت چهاردهم است.

وی اظهار کرد: این موضوع فرصت بسیار مهم و مناسبی برای مسئولان آموزش‌وپرورش فراهم کرده تا از نگاه مثبت رئیس‌جمهور بهره‌مند شوند و بتوانند مسائل و مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

برخی از کد رشته ها در آزمون ماده ۲۸ خالی ماند/ جذب ۳۰ هزار نیرو

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر نبود نیروی تخصصی در برخی مراکز آموزشی و برنامه های وزارتخانه برای تامین معلمان تخصصی، گفت: امسال از طریق ماده ۲۸ توانستیم که مجوز حدود ۳۰ هزار نیروی جدید را کسب کنیم اما در برخی از کد رشته ها هیچ متقاضی را نداشتیم و خالی ماند.

به گفته وی، راه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش، تربیت معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دبیری شهید رجایی است و امسال این کد رشته های خالی را از طریق فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان تامین کردیم.

فرهادی با اشاره به اینکه برای سال تحصیلی جدید کمبود معلم در سطح مدارس کشور نداشتیم، تصریح کرد: در اتاق وضعیت آموزش وپرورش هر هفته شبیه سازی صورت می‌گیرد تا یک کلاس درس خالی نماند. امیدواریم در سال تحصیلی جدید بتوانیم از ظرفیت موجود خلاع معلمان تخصصی را برطرف کنیم.

وی همچنین در خصوص کیفیت نازل روپوش مدارس نیز گفت: امیدواریم اولیا در این خصوص ورود کنند تا این موضوع هرچه زودتر مورد بررسی کامل قرار گیرد. در نشستی که با مدیرکل انجمن اولیا داشتیم بنا شد تا لباس ها به گونه ای تهیه شود تا برای سال بعد دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

۴۱۰ کلاس درس در کشور تنها یک دانش آموز دارند

سخنگوی آموزش و پرورش افزود: سال گذشته ۳۵۱ مدرسه(کلاس درس) در کشور دارای یک دانش آموز بودند که در سال تحصیلی جدید تعداد مدارس یک نفره به ۴۱۰ مدرسه افزایش یافته است.

فرهادی تصریح کرد: کودکانی که به دلیل فاصله زیاد روستا تا مدرسه، مخالفت والدین یا محدودیت سنی امکان جابجایی به مدرسه دیگر را ندارند و بنابراین یک معلم به طور اختصاصی برای این دانش‌آموزان تعیین می‌شود.

وی در خصوص مدارس کمتر از ۱۰ دانش آموز نیز گفت: طبق آمار تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۳ تعداد این مدارس ۵ هزار و ۲۰۰ واحد بود که امسال این تعداد به ۶۵۰۰ مدرسه رسیده‌است، عمده مدارس کمتر از ۱۰ نفر دانش آموز هم در مناطق روستایی و عشایری است.