پیام کاسپین | نجفی اسپیلی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه حملونقل جادهای با توجه به مشکلات آن، توجیه اقتصادی لازم را ندارد، گفت: ضروری است برای انتقال بخشی از بار حمل ونقل جادهای به حوزه ریلی و دریایی، پروژههای مربوطه را تقویت و از ظرفیتها استفاده کنیم.
ابراهیم نجفی اسپیلی با بیان اینکه خط آهن رشت-آستارا از جمله خط های ریلی است که کریدور شمال-جنوب را به هم متصل می کند، گفت: توافقنامه ای میان ایران و روسیه برای اجرای این پروژه بسته شده و در حال حاضر عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی مراحل حمل و نقل بار از جنوب به شمال از طریق کامیون صورت می گیرد، گفت: شهر تالش کمربندی ندارد و کامیون ها، ساعت ها در ترافیک متوقف می شوند لذا هیچ توجیه اقتصادی برای حمل و نقل بار از طریق کشنده ها نداریم.
وی در ادامه اتصال خط ریلی رشت-آستارا را مسیری برای انتقال بخشی از حمل و نقل بار از جنوب به شمال از طریق ریل آهن دانست که باعث می شود قسمتی از ادارات گمرک نیز به آستارا منتقل شود و گفت: امروز برای انتقال بار از ایران به کشور آذربایجان دچار مسائلی هستیم که در جریان جلسات برگزار شده رئیس جمهور در سفر روسیه قرار بوده است از ظرفیت نوعی کشتی باربری برای تقویت حمل و نقل دریایی استفاده کنیم تا کامیون های عبوری ما از آستارا به سمت آذربایجان با چالش مواجه نشود.
نجفی اسپیلی در ادامه تصریح کرد: هنوز نمی دانیم چه توافقاتی در جریان سفر رئیس جمهور و جلسات ایشان با طرف های دیگر صورت گرفته که قرار است طی برگزاری جلساتی در مجلس با حضور وزیر، در جریان این توافقات قرار گیریم.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان درباره نحوه اقدامات در حوزه ترانزیتی برای رسیدن به رشد اقتصادی که در قانون برنامه هفتم پیشرفت به آن تأکید شده، خاطرنشان کرد:تا زمانی که میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور افزایش نیابد، نمی توانیم به رشد اقتصادی که در برنامه هفتم پیش بینی شده است برسیم./